Rozdělení příjmů z prodeje elektronické hudby

Před časem tu proběhl článek pojednávající o rozdělení příjmů v hudebním průmyslu. Měl docela ohlas, přišlo několik dotazů e-mailem a tak jsme se rozhodli na tohle téma udělat trošičku bohatší článek, ve kterém se zaměříme na elektronickou scénu. Pomoc nabídl Audiomind, který už něco svojí produkce prodal a má určité zkušenosti. Hned na začátku ale prozradíme, že na jachtu si tím ještě nevydělal :o)


Pro začátek jednu nutnost – žijeme ve smluvním světě, konkrétní podmínky jsou vždy věcí dohody zúčastněných stran. Eric Prydz bude mít zřejmě jiné podmínky než někdo, kdo se snaží svépomocí vydat svůj první track. Následující data jsou zjednodušená a vztahují se spíše k tomu druhému případu.

O svoje případné praktické zkušenosti se můžete podělit v diskuzi pod článkem.

Jak to tedy vypadá, když producent vytvoří track, který vyjde na labelu, který jej prostřednictvím distributorů dostane do obchodů a někdo si jej koupí?

Začneme koláčkem :o)

kolac

Jak to tedy dopadne při ceně 2 Euro za track?

Mp3 obchod – 1 Euro
Mp3 distributor – 0,3 Euro
Label – 0,35 Euro
Autor – 0,35 Euro

(Počítejte navíc s min. transakčními poplatky a daní.)

Docela prosté, že?

Audiomind: Ještě bych dodal, že např. velké labely dávají muziku do obchodů přímo bez využití distributorů (a získávají tak jejich podíl), ale není to majoritní část. Např. shop jako Beatport, jak je známo, nemá o malá vydavatelství zájem, je nutné splňovat určité podmínky – minimální obrat, počet alb, známá jména na labelu atp. Ty procenta se ve výsledku samozřejmě dál pohybují, např. v závislosti na prodejích – při velkých může dát obchod distributorovi nebo labelu lepší podmínky, resp. více procent.

Kdo např. dělá distribuce do shopů a proč se využívají?

Audiomind: Těch distribučních firem je spousta, v Evropě např. believedigital.com (podívej se do sekce artists and labels a vidíš mega seznam toho, co všechno distribuují). Dostanou ti track např. na 150 obchodů a zajistí potřebnou administrativu, představ si to dělat všechno ručně…

Dostane se autor tímhle způsobem k statistikám prodejů, resp. má kontrolu nad tím, co se s jeho trackem děje?

Audiomind: Statistiku můžeš vidět u jednotlivých obchodů, pokud u nich máš účet (resp. máš label a přidal si tam hudbu přímo) – a občas se stane jako mě a několika dalším, že na takovým podivným e-shopu jako je dancerecords.com se ti ukážou prodeje a během pár dní zmizí :o) Jinak když jako label používáš distribuci, tak máš velmi slušný přehled, víš, z jaký země někdo něco koupil, kolik kde bylo placených přehrání na rádiích, máš to krásně přehledně včetně mapy :o) Když máš jako jedinec smlouvu s labelem, tak ti label něco řekne a ty tomu většinou prostě musíš věřit.

Díky za info.

Takže hurá k abletonu, fruity loops a spol.! :o)